Privacy- en Klachtenregelingen

Klachtenregeling
Als u ontevreden bent of zich benadeeld voelt, dan ga ik ervan uit dat u dit in eerste instantie met mij persoonlijk bespreekt. Lukt het niet in een gesprek tot een bevredigende oplossing te
komen, dan kunt u een klacht indienen. Een klacht is een schriftelijke melding (per brief of e-mail) door een belanghebbende over ontevredenheid met betrekking tot resultaten en/of dienstverlening. Voor alle duidelijkheid: over de afgesproken tariefstelling kunt u geen klacht indienen. Ik ben conform de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) aangesloten bij een Onafhankelijke Geschillencommissie. Elke schriftelijke melding van een klacht zal door mij worden voorzien van een ontvangstdatum. Ik neem zonodig nog telefonisch contact met u op om aanvullende informatie te verkrijgen. De schriftelijke klacht wordt, met aanvullende informatie, uiterlijk binnen twee weken na ontvangst, voorgelegd aan de Geschillencommissie. De Geschillencommissie voert onderzoek uit n.a.v. de klacht. De klacht wordt door hen binnen acht weken na ontvangst schriftelijk afgehandeld. Indien de behandeling van de klacht meer tijd vergt, kan deze termijn verlengd worden. U wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld. Het oordeel van de Geschillencommissie is voor beide partijen bindend. Eventuele consequenties worden door mij snel afgehandeld. Wanneer u niet tevreden bent met het aanbod, dan kan ik overwegen of een nieuw intern onderzoek en/of een nieuw aanbod wenselijk is. Na afhandeling van de klacht worden de stukken ter archivering tenminste één jaar opgeborgen. De stukken worden dusdanig opgeborgen dat de privacy gewaarborgd blijft.

Privacyreglement
Met dit document wil ik u informeren welke gegevens ik opsla in uw cliënten dossier en wat ik ermee doe. Door het te ondertekenen bevestigt uw kennis hiervan genomen te hebben en ermee in te stemmen. Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik, als uw behandelende therapeut, een dossier aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Uw dossier bevat aantekeningen over uw gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen. Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor uw behandeling noodzakelijk zijn en die ik, na uw expliciete toestemming heb opgevraagd bij een andere zorgverlener, bijvoorbeeld bij de huisarts. Ik doe mijn best om uw privacy te waarborgen. Dit betekent ondermeer dat ik zorgvuldig om ga met uw persoonlijke en medische gegevens en ervoor zorg dat onbevoegden geen toegang hebben tot uw gegevens. Als uw behandelende therapeut heb ik als enige toegang tot de medische gegevens in uw dossier. Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim). De gegevens uit uw dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden: Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw expliciete toestemming. Voor geanonimiseerd gebruik tijdens intercollegiale toetsing. Een klein deel van de gegevens uit uw dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie zodat ik of mijn administrator een factuur kan opstellen. Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van uw gegevens, dan zal ik u eerst informeren en expliciet uw toestemming vragen. De gegevens in het clientendossier blijven, zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist, 15 jaar bewaard. Op de zorgnota die u ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat u deze nota kan declareren bij uw zorgverzekeraar: uw naam, adres en woonplaats, uw geboortedatum, uw BSN, de datum van de behandeling, een korte omschrijving van de behandeling zoals bijvoorbeeld ‘behandeling orthomoleculaire geneeskunde’ en de kosten van het consult.

Scroll naar boven